Su’en is pedagoog bij KindeRdam, zij volgt de komende twee jaar de opleiding tot Pikler pedagoog en neemt je mee in haar Pikler reis. Dit is opleidingsblok 1: introductie van Emmi Pikler en bewegingsontwikkeling.

Baby's zijn (net) mensen
Dat klinkt logisch, want baby's zijn ook mensen, maar feit is dat we anders met een baby omgaan dan met volwassenen. Zo passen we bijvoorbeeld ons taalgebruik aan: tegen een baby verhogen we onze stem en gebruiken we eenvoudige taal. Bovendien zijn baby's afhankelijk van ons, ze kunnen niet overleven zonder onze liefde, aandacht en verzorging. Emmi Pikler zag dat een baby niet in alles afhankelijk is. Hij wordt geboren met vaardigheden, zoals nieuwsgierigheid en het verlangen om te leren en te ontwikkelen.

Wie was Emmi Pikler?
Emmi Pikler werd in 1902 in Wenen geboren. Ze werd tot kinderarts opgeleid en had – voor in haar tijd – vernieuwende inzichten over de ontwikkeling en de benadering van baby's. Zo wees ze op het belang dat kinderen hun bewegingsontwikkeling zelf doorlopen en in hun eigen tempo zelf leren kruipen, zitten en lopen.

Haar gedachtegoed is vandaag de dag actief in Hongarije, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, de Verenigde Staten. In Nederland zijn er Pikler Speelgroepen voor ouders en hebben veel kinderdagverblijven haar visie omarmd.

Baby's en kinderen bewegen veel en graag
Emmi Pikler heeft in haar kindertehuis Lóczy uitgebreid onderzoek gedaan naar de psychomotorische ontwikkeling van de baby's en peuters die daar opgroeiden. Veel bewegen is belangrijk voor baby's omdat ze daarmee oefenen voor de volgende mijlpaal in hun ontwikkeling: eerst zwaaien baby's ongecontroleerd met hun armen en benen en op een bepaald moment zwaaien ze hun ene been over het andere heen en zijn ze gerold op hun zij. Later draaien ze door tot op hun buik. Door bewegingsruimte te geven aan baby's ontwikkelen zij zichzelf naar de volgende fase. Dat doet de baby helemaal zelf, knap hè?

Terwijl de baby veel beweegt, wordt gaandeweg de wereld ontdekt. Daarvoor gebruikt hij al zijn zintuigen: de wereld op zijn rug ziet er echt anders uit dan de wereld op zijn buik. Hij draait zijn hoofd heen en weer en volgt de geluiden. Een doekje proeft echt anders dan een houten garde! Deze ontdekkingen geven hem veel plezier, want de baby is van nature nieuwsgierig!

Het belang van blote voeten
Dat baby's veel onderzoeken en ontdekken, wist ik wel. Maar dat blote voeten daar een rol in spelen, heb ik tijdens dit eerste opleidingsblok geleerd. Handpalmen en de onderkant van de voeten zijn gevoelig, streel ze maar eens dan voel je veel tintelingen. Met blote voetjes voelen baby's veel beter aan welk materiaal ze te pakken hebben: is dit een houten blokje of een metalen pan? Deze leerervaringen zorgen voor verbindingen in de hersenen. Daarnaast zet je ook makkelijker af met blote voeten dan met sokken aan. Zo oefenen baby's beter met hun bewegingen en glijden ze minder vaak uit. Sokken uit dus!