Per 1 januari 2019 biedt KindeRdam de mogelijkheid om opvangdagen te ruilen. Dit is een nieuwe service en we kunnen ons voorstellen dat je hierover vragen hebt. Hieronder vind je de belangrijkste informatie op een rij.

Algemeen

1. Is ruilen een recht?
Ruilen is geen recht en kan alleen incidenteel. Momenteel zitten de meeste groepen erg vol en dit betekent dat er beperkte mogelijkheid is om te ruilen. Hoe eerder ouders zich afmelden voor een dag, hoe eerder andere ouders gebruik kunnen maken van een ruildag.

2. Waarom is ruilen beperkt?
Ruilen is een service en kan alleen als andere ouders van een opvangdag afzien of als de bezetting op een groep het toelaat. De beslissing hierover ligt bij de medewerker op de locatie.

3. Mag je ruilen binnen de vakanties?
Ja, dat mag. Rekening houdend met de regels is ruilen ook binnen de vakanties mogelijk. Alleen de kerstvakantie vormt hierop een uitzondering. Dat komt omdat je niet mag ruilen naar het volgende jaar.

4. Mag je een dag in december ruilen naar januari van het nieuwe jaar?
Nee, de gespaarde punten vervallen aan het eind van het kalenderjaar.

5. Waarom wordt er vanaf 2019 gewerkt met een puntensysteem?
Omdat er veel verschillende openingstijden zijn bij gelijke opvangproducten. Een korte BSO middag begint bij de ene school bijvoorbeeld om 14.45u en bij de andere om 15.00u. In het nieuwe systeem ontvang je als ouder hetzelfde aantal punten voor dit product en dat is wel zo eerlijk.

6. Is ruilen product gebonden?
Nee, ruilen is niet product gebonden

7. Kan ik twee korte dagen ruilen voor een lange dag?
Dat kan. Alleen ruilen van een schoolsluitingsdag is niet mogelijk (zie ook vraag 13).

8. Kan je als ouder gebruikmaken van de ruilservice als je geen gebruikmaakt van de ouderportal?
Nee, dat kan helaas niet. Gebruik van het ouderportal is noodzakelijk als je van de ruilservice wilt profiteren.

Puntensysteem

9. Kan je meer ruildagen aanvragen dan maximaal is toegestaan?
Nee, dat kan helaas niet. Het aanvragen van een incidentele opvangdag is uiteraard wel altijd mogelijk.

Afmelden

10. Wat moet ik doen als ik me wil afmelden voor een opvangdag?
Het afmelden van een opvangdag geef je door via het ouderportal. Dit is belangrijk omdat je op deze manier je puntentegoed opbouwt. Het aanvragen van een ruildag gaat nog wel via de medewerkers van de groep. In de loop van 2019 zal dit veranderen.

Aanvragen ruildag

11. Hoe weet ik als ouder of er plek is om te ruilen?
Het aanvragen van een ruildag gaat nu nog via een medewerker op de groep. In de loop van 2019 gaat dit veranderen. Dan kun je zelf in de ouderapp zien of er ruimte is om te ruilen. De goedkeuring van ruilen gaat altijd via de medewerker.

12. Kan je als ouder zelf een ruildag in de ouderportal zetten?
Nee, momenteel kan dit nog niet. Vanaf 2 januari nemen de medewerkers van de locatie de aanvragen in behandeling en keuren deze goed. In de loop van 2019 gaat dit veranderen. Dan kan je als ouder ook zelf een aanvraag doen via het portal.

13. Kan je een schoolsluitingsdag ruilen?
Het ruilen van en naar een schoolsluitingsdag is helaas niet mogelijk, omdat dit geen vast product is. Zo zijn sommige scholen op 5 dec (of een andere speciale dag) eerder uit dan andere. Het ruilen kan dus alleen bij vaste producten.

Ouderportal

14. Waar kan ik als ouder zien hoeveel tegoed ik heb opgebouwd?
Dit kan je zien in het overzicht in het ouderportal.

15. Waarom kan ik alleen ruilen via het ouderportal?
Omdat we het belangrijk vinden dat medewerkers hun tijd besteden aan de kinderen en niet aan administratieve werkzaamheden.

Vragen en klachten

16. Wat kan ik doen als ik een vraag of een klacht heb over de ruilservice?
In dat geval kun je contact opnemen met de afdeling Klantadvies via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. We helpen je graag verder.